2.3.04

Yksityiskohtia

"Myytiin myös leluja, joista toisella voi hirttää pienois-Dreyfusin ja toisella pudottaa Dreyfusia julkisesti puolustaneelta Émile Zolalta housut kinttuihin."

"Näin ei tapahtunut vain koulussa ja armeijassa, sillä merkittäviä isänmaallisuuteen kasvattajia olivat myös vapaaehtoiset kansansivistys- ja luonteenkasvatusliikkeet. Ohjelmissaan ne torjuivat pettymystä demokratiaan, tuulettivat porvarillista dekadenssia ja akateemisen elämän tunkkaisuutta. Ne taistelivat kansakunnan moraalin ja ruumiin degeneroitumista vastaan, ja niissä koulittiin tulevia johtajia, jotka saisivat joukkojen 'laumahengen' kuriin.
Nämä irrationaaliseen nationalismiin taipuvaiset liikkeet halusivat varastoida nuoren polven seksuaaliviettiin varatun 'elinvoiman' isänmaalle tehtäviä tulevia palveluksia varten. Esimerkiksi 1907 Isossa-Britanniassa syntynyt ja nopeasti laajalle Eurooppaan levinnyt partioliike suositti naimisiinmenoa vasta 24-vuotiaana."

"Lisäksi saksan valtakunnanhallitus oli käyttänyt Reichswehrin joukkoja kukistaakseen kommunistisen lakkoliikehdinnän Ruhrilla maaliskuussa 1920. Se oli loukkaus Reinin vasemman rannan neutralointimääräystä vastaan. Ranskan hallitus vastasi siihen miehittämällä viisi kaupunkia Frankfurtin ympäristöstä. Iso-Britannia protestoi, mutta Belgia asettui tukemaan Ranskaa moraalisesti lähettämällä Frankfurtiin soittokunnan."

Kertasin viikonloppuna Euroopan historiaa Ranskan vallankumouksesta toiseen maailmansotaan, ylläolevat sitaatit ovat WSOY:n 1993 julkaisemasta teoksesta Euroopan historia. Lisäksi luin lisää Lindbergiä, ja äsken sain käsiini Olivier Razacin mainiolta vaikuttavan kirjasen Piikkilangan poliittinen historia:

"Piikkilanka on perusosa sellaisessa järjestelmässä, joka sulkee ulko- ja sisäpuolelle. Sen tehtävänä on aina voimistaa jonkin tietyn järjestelmän sisä- ja ulkopuolen välille tuottamaa jakoa. Piikkilanka yhdistyy itseään edeltäneisiin järjestelmiin - peltojen ja karjalaumojen suojelemiseen, valkoisten ja intiaanien väliseen erotteluun, taisteluhautaan ja vankileireihin - ja lisää niiden erottelutehoa."

Lindberg puhuu Filosofien ystävyydessä Lacoue-Labarthen ajatuksista politiikan ja estetiikan suhteesta. Yksinkertaistaen, esimerkiksi siitä, kuinka kansallisuus rakentuu myytin varaan, kuinka kansallisuutta tuotetaan luomalla myyttejä ja hahmoja, joihin voi samastua. Kansalaisen identiteetti rakentuu osittain taideteosmaisen, luodun ja myyttisen, kansallisuusteoksen varaan. Tuota teosta uusinnetaan tai esitetään. Kansallisuus jonain yhdistävänä on olemassa myytin esittämisenä.

Onko yhteisö mahdollinen ilman poisrajausta, toisten ryhmien tai ihmisten, tai vääränlaisten ajatusten poisrajausta?

Sitten soittelin Thelonius Monkin kappaletta "Blue Monk". Sanoittajaa en tunne:

Going alone, life is your own, but the cost is sometimes dear.
Being complete, knowing defeat, keeping on from year to year.
It takes some doing.
Monkery's the blues you hear. Keeping on from year to year.

Life is a school, 'less you're a fool, but the learning brings you pain.
Knowing at once, you're just a dunce, trial and error, loss and gain.
It takes some doing.
Monkery's a slow, slow train. Trial and error, loss and gain.

Finding your own place in the sun doesn't come the easy way.
Shallow and deep, nothing is cheap, measure by the dues you pay.
It takes some doing.
Monkery's blue highway. Measure by the dues you pay.